D
|
espre frumosul natural sau frumosul
de lângă noi au vorbit toţi marii esteţi în cele mai meşteşugite şi sublime
cuvinte, dar subiectul nu poate fi conchis.
Despre
frumosul creat, strecurat prin fondul lăuntric de gândire şi simţire a omului
şi redat semenilor înnobilat cu splendoarea sublimului şi candoarea sufletului
său, de asemenea, s‑au scris numeroase studii dar exegeţii sunt departe de a
epuiza subiectul.
Dar dacă
despre aceste două forme ale frumosului esteticienii au vorbit şi au scris
diferit, au ajuns totuşi şi la o concluzie comună: indiferent de forma lor,
trebuie să încânte ochiul şi auzul, să fie desfătări ale minţii şi ale
sufletului, să nu agreseze spiritul.
De‑a lungul
timpului, indiferent de nivelul său de cultură, printr‑o intuiţie nativă, omul
a ştiut să extragă din universul său apropiat chintesenţa creaţiei:
„Mândro din
dragostea noastră
A‑nflorit un
pom pe coastă”
Auziţi cum
zice versul? În numai câteva cuvinte este redată o adevărată icoană picturală,
creată din ce?: „Din dragostea noastră”…
Iată cum
omul simplu, în puritatea eului său, a sesizat cum micul său univers consimte
la arderile sale intime şi îi devine aliat în dragoste.
Despre
frumosul ca terapie pentru suflet şi prin extensie pentru trup, ne v‑a vorbi
într‑un interviu un tămăduitor al trupului şi al sufletului, medicul şi poetul
Petru Blaj.
R: Domnule Petru Blaj, vă rugăm să contopiţi cele două
calităţi ale dvs. de medic şi creator de frumos şi să ne spuneţi care credeţi
că este rolul frumosului pentru armonia sufletului şi minţii omului?
Dr. P.B.: Vă pot spune că frumosul face parte
din mintea şi sufletul nostru. Armonia unuia este şi armonia celuilalt.
Raţiunea şi simţurile noastre caută frumosul în afară ca să nu‑l piardă pe cel
dinăuntru. Am fost creaţi pentru frumos şi nu‑i putem rezista nicăieri în
univers. Să mă explic. Cineva spunea: aş prefera urâţenia dacă n‑ar fi
dezgustătoare. Aţi auzit bine, dezgustătoare. E cumva o dorinţă a acestui om să
fie urâţenia dezgustătoare? E o hotărâre a noastră să ne placă frumosul? E un
act de conştiinţă sau un plan decizional în forul volitiv al omului ca urâţenia
să fie dezgustătoare iar frumosul irezistibil? Cu siguranţă nu. Nu ştim de ce
frumosul e frumos şi urâtul e urât. Nu ştim de ce proporţia atrage şi
disproporţia respinge. Nu ştim de ce echilibrul e superior dezechilibrului,
perfecţiunea imperfecţiunii, armonia dizarmoniei, forma dismorfismului
ş.a.m.d.. Şi totuşi ştim. Ştim că aşa am fost construiţi din proiect, printr‑un
înscris genetic ireversibil, ca într‑un postulat fără scăpare, ca un
determinism al sufletului încât acesta să tremure comme une feuille, ca o frunză, cuprins de friguri în prezenţa
frumosului şi să se retragă în sine provocând o grimasă involuntară în preajma
urâtului, a kitsch‑ului, a falsului, a răului.
R: Consideraţi că frumosul natural şi frumosul creat
de om (muzica, pictura, sculptura, literatura, arta în general), ne pot ajuta
să găsim în noi puritatea copilului care am fost odată?
Dr. P.B.: Există un ritual cultic al
simţurilor şi raţiunii în întâlnirea cu frumosul, o descătuşare de frumos înspre frumos, o întâlnire
hierogamică a elementelor creaţiei. Cel ce întruchipează Frumosul şi‑a
amprentat numele în tot ceea ce a creat. (Urâtul nu este fiinţial, la fel şi
răul – el este doar un accident, un accident
prin cădere liberă, cum am spune noi medicii, cu consecinţe milenare dar nu
veşnice). Nu numai că avem nevoie de frumos, dar nu putem trăi fără el. Din acest punct de vedere nu îmbătrânim
niciodată, rămânem mereu „copilul de altădată” după expresia dvs., pe care nu‑l
regăsim ci‑l împrospătăm. Din această cauză, iubitorul de frumos e frumos şi în
felul cum întâmpină moartea.
R: Putem spune că trupul omenesc este frumos numai în
măsura în care oglindeşte sufletul?
Dr. P.B.: Dacă sufletul cuiva e frumos,
atunci da toată fiinţa lui radiază lumină, exact cum s‑a scris în vechime: Dacă
ochiul tău este bun (iar binele cuprinde şi frumosul) tot trupul tău este în
lumină, iar dacă ochiul tău este rău (chiar sănătos fiind) trupul tău e plin de
întuneric. Am văzut zâmbet încântător la oameni cu feţe urâte, şi vorbe
respingătoare la oameni cu chipuri frumoase. În ambele cazuri sufletul trece în
umbră aspectul trupului. În fond, cred că Cehov (care avea şi cunoştinţe
medicale) nu s‑a înşelat când a scris: „la om totul trebuie să fie frumos: şi
faţa şi corpul şi sufletul.”
R: Consideraţi că arta e o depărtare de real şi o
invitaţie de evadare în abstract?
Dr. P.B.: Poate nu întotdeauna în abstract ci
şi în onirism, ficţiune, clar‑obscur etc. În toate timpurile omul a fugit de
sine şi de realitate. Chiar activitatea exagerată este o fugă de realitate, „un
joc secund” cum îi spunea I. Barbu. Nu existenţialiştii au inventat angoasa
existenţială, poate că ei au descris‑o mai bine decât alţii, precum nici
sintagma „realitatea crudă” nu am inventat‑o noi. Nu toată arta este abstractă.
Evadarea în apolinic şi dionisiac nu naşte întotdeauna artă. Chiar dacă e
abstractă sau nu, arta poate fi totuşi un loc de întâlnire, o răspântie, cum
zicea Mircea Platon despre poezie. Doar că: „la răspântii întâlneşti fie
cârciumi, fie troiţe”, când „furci ale pierzaniei”, când „răs‑cruci ale
epifaniei”.
R: Creaţia artistică actuală, indiferent de forma sa,
răspunde nevoilor de hrană spirituală a omului?
Dr. P.B.: Sufletele oamenilor sunt diferite
ca de altfel şi oamenii înşişi. Principialul
este diferit de sentimental iar pragmaticul este diferit de amândoi. În
aceeaşi măsură şi hrana spirituală a fiecăruia este diferită. Vă pot da un
exemplu din lumea fizică. În faţa unei mese îmbelşugate, frumos ornamentată şi
într‑o atmosferă încântătoare principialul
va spune: poftă bună! fiindcă pentru el binele primează. Sentimentalul însă va spune: poftă
mare! aducând satisfacţia în prim‑plan după inima lui. Iar pragmaticul va rosti sec: Ia şi mănâncă! existenţa devansând
orice prioritate. Deci tipul psihologic, cel de personalitate, diferenţele de
stil, de caracter, de cultură, de tradiţii, toate acestea, duc la
diversificarea artei ca suport spiritual pentru om.
R: Se spune că frumuseţea se află în ochii
privitorului. Consideraţi că, în sens mai larg, omul de astăzi are capacitatea
de a sesiza armonia unei creaţii, de a‑i descifra mesajul, sau are un circuit
închis rezervat iniţiaţilor?
Dr. P.B.: Omul de astăzi, dacă este iniţiat,
are toate şansele să descifreze mai multe valenţe ale unui mesaj artistic. De
altfel opera de artă este cu atât mai valoroasă cu cât mesajul său este
perceput mai variat. Inteligenţa nativă cu salturile sale intuitive nu e de
lepădat, dar insuficienţa ei reclamă cultivare prin educaţie. Orice om care în
copilărie a petrecut mai multe ore într‑un atelier de pictură şi sculptură, îşi
aminteşte cu drag de momente ale creaţiei, preocupat fiind de cultul pentru
frumos. Eu însumi cândva mi‑am dat seama că scriind poezie de fapt sculptam
cuvinte sau pictam idei. Diferit era doar materialul de lucru, pe care îl
schimbasem.
R: Am să vă citez o mărturie a lui Nichita Stănescu
şi vă rog să o comentaţi: „Recent fiind în Munţii Vrancei, mi‑am fracturat un
picior şi fiind eu izolat de un mijloc de transport apropiat, un ţăran mi‑a
cântat din fluier în dreptul gleznei, spunându‑mi că durerea se îmblânzeşte
prin cântec. Durerea se îmblânzeşte şi prin poezie. Poetul cântă prin poezie la
osul rupt al existenţei.”
Dr. P.B.: De la harpa lui David sau a lui
Orfeu şi până la meloterapia din zilele noastre nu mai încape îndoială că
sunetele muzicii, armonia, ritmul şi tonalitatea lor au influenţă benefică nu
numai asupra oamenilor ci chiar şi asupra animalelor şi nu vreau să stărui
asupra acestui lucru. Am să insist puţin asupra sintagmei: „osul rupt al
existenţei”. Sunt de 25 de ani tecucean şi de aproape 30 de ani în judeţul
Galaţi. Port totuşi în mine cântece şi poezii de dor şi jale ale străbunilor
mei ardeleni. Socotesc că acest lucru mă face să înţeleg mai bine astăzi ce
înseamnă nevoia de cântec pentru un basarabean ce îşi plânge „osul rupt al
existenţei” naţiei noastre. Am citit cu ani în urmă o astfel de poezie
tămăduitoare de suflet a poetului basarabean Petru Zadnipru. Două din strofele
ei le ştiu pe de rost. Şi de câte ori le rostesc îi dau dreptate lui Nichita
„durerea se îmblânzeşte şi prin poezie”. Vi le spun şi dvs.: „Moldovenii când
se strâng/ şi‑n petreceri se avântă/ la un colţ de masă plâng/ la alt colţ de
masă cântă// Inima precum le‑ar fi/ glob cu două emisfere/ una noapte alta zi/
bucurie şi durere//.” Poate că nu va mai fi mult şi fractura se va suda, iar
cântecul tămăduitor va rămâne doar o amintire.
R: În ce măsură îi este permis omului să intervină în
frumuseţea naturii fără a comite o impietate? Mă gândesc aici la o observaţie a
lui Simion Bărnuţiu dând exemplul mărului pădureţ care produce doar încântare
privirii când înfloreşte dar omul îl poate face să fie şi roditor.
Dr. P.B.: Se întâmplă adesea ca de la
admiraţie omul să treacă la poftă şi atunci urmăreşte o sporire a sensibilului.
Există totuşi frumuseţi naturale care merită să fie păstrate aşa. Îmi vine în
minte, după observaţia lui Bărnuţiu, „Pasul Merişor” dinspre Ţara Haţegului.
Acolo şoseaua este străjuită de păduri întinse pe coline şi văi încărcate cu
rotiri florale ca o broderie din coroane albe de măr. Bineînţeles de măr
pădureţ. Sunt bucuros că într‑un colţ de lume mai există încă o pădure de fag numită „Pădurea Merişor” cu pâlcuri de pomi fructiferi
numiţi „Meri Pădureţi”. Cine ar
îndrăzni să strice o astfel de armonie?!
R: După unii esteticieni arta trebuie să fie frumoasă
în sine, ea nu trebuie să aibă o tentă. Dar iată ce spunea Eminescu: „Forma
fără idee de ea nu are esenţă, cadavrul fără suflet nu are existenţă, lumea
fără Eu nu are existenţă”. Totuşi arta prin însăşi menirea sa de a reda Binele,
Adevărul, Frumosul, nu este prin sine cu tendinţă?
Dr. P.B.: Dacă prin tendinţă înţelegem
neapărat un mesaj, atunci da, arta întotdeauna are aşa ceva. Dar fără îndoială
există şi creaţie de dragul creaţiei pe care Maiorescu în polemica sa cu Gherea
o numea „une noble inutilité” după
expresia doamnei De Stael. Nu cred că am avut vreo tendinţă când am creat, de
pildă, următoarele versuri: „Ziua mă prinde bezna în valuri/ Noaptea în somn
alerg şi revin/ Şi mă lovesc ca apa de maluri/ Când simte că‑i vadul prea plin.”
Am transpus ceea ce simţeam în momentul optim al creării şi nimic mai mult.
Sau: „Cu planeta alerg, după ea mă rotesc/ Şi ca ea îmi înclin tot ce am
pământesc/ Cu planeta răsar, cu planeta apun/Ca pământul ce‑l calc pot să fiu
rău sau bun,/ Omenesc.”
R: Într‑un aforism al său, Brâncuşi spunea că: „Arta
trebuie să odihnească şi să vindece contrarietăţile interioare ale omului”.
Rezolvă arta actuală această necesitate?
Dr. P.B.: Am să vă răspund chiar cu opera lui
Brâncuşi. Priviţi de jur împrejur „Pasărea Măiastră” şi veţi observa că nu are
nici un cusur. Aşa trebuie să fie sufletul fiecăruia, dacă va avea ca ideal
„Înaltul”. Priviţi „Cuminţenia Pământului” şi încercaţi să‑i imitaţi poziţia
corpului. Veţi descoperi brusc, cât de mărunt vă este sufletul în tendinţa sa
de a răsturna universul şi cât de măreţ în acelaşi timp în smerenia lui
îngrămădită‑ntr‑un bolovan. Veţi trăi sentimentul dezamăgirii, al iluziilor
pierdute, cu tot tragismul de până la urmă al existenţei umane, dar mai apoi şi
sentimentul mai presus de oricare altul al împăcării cu sine şi cu Dumnezeu.
Mergeţi la
Tg. Jiu, luaţi cina la masa celor
douăsprezece scaune ale tăcerii
dinaintea furtunii, rezemaţi‑vă invers decât Iuda în poarta sărutului şi gândiţi‑vă că Iisus a stat acolo să primească
sărutarea ciumată a acestuia. Întoarceţi‑vă cu faţa spre Biserica Sfinţilor
Apostoli pentru a constata că nu sunteţi singur şi îmbrăţişaţi cu privirea
simbolul învierii şi înălţării la cer din coloana
infinitului. Nu aţi făcut altceva decât o recapitulare a Evangheliei de la
„cina cea de taină” la „învierea din morţi” şi vă rog spuneţi‑mi dacă mai aveţi
vreo contrarietate a sufletului care să nu‑şi fi găsit alinare.
R: Faptul că arta trebuie să aibă acurateţe, că se
adresează zonelor abisale ale sufletului, prin chintesenţa Binelui, Adevărului,
Frumosului, poate fi deplină fără o încărcătură de sacralitate?
Dr. P.B.: Arta în sine, adevărata artă, este
un dar divin, sacru. Expresia Septuagintei „pneumatos aistheseos” (duh de pricepere artistică) dăruit de Dumnezeu
meşterilor constructori, mărturiseşte acest lucru. Chiar şi în lumea păgână
(Homer, Pindar etc.) poezia era considerată un dar al zeilor. Că oamenii au
tendinţa, conştientă sau nu, a desacralizării celor sfinte şi a sacralizării
celor nesfinte este o demonstrare a faptului că: arta nu este întotdeauna
sacră, dar sacrul este întotdeauna artă. Binele, Adevărul şi Frumosul sunt în
gradul lor absolut Dumnezeu, iar arta o imitaţie a Lui.
„De ce mă
numeşti bun?” întreba Iisus. „Binele este unul singur: Dumnezeu”.
„Dar
adevărul ce‑i?” întreba Pilat, cu ochii pironiţi asupra Adevărului din faţa sa,
ascuns privirii sufletului său preocupat de prietenia Caesarului.
„Tu eşti cel
mai frumos dintre oameni”, scria psalmistul profeţind spre Christos sub
inspiraţie divină.
În medicină
ca şi în poezie sacrul se împleteşte cu cel care se îndeletniceşte cu ele.
Democrit este primul scriitor care a susţinut că cele mai bune poezii sunt cele
compuse „cuprins de inspiraţie şi de suflul sfânt”, iar medicii au susţinut dintotdeauna
că sine furore, fără inspiraţie de
moment, nu poate fi rezolvată o urgenţă în timp util şi grad optim cu toată
ştiinţa de carte de care dispune cineva.
Handel a
remarcat că oratoriul Messia nu e creaţia lui, ci a lui Dumnezeu prin el. Iar
Hipocrat, părintele medicinii şi toţi urmaşii lui mai recunosc şi astăzi că:
medicul doar îngrijeşte, iar cel ce vindecă este Dumnezeu.
R: Mulţumim dlui dr. Petru Blaj pentru plasticitatea
şi profunzimea cuvintelor sale, şi fie ca ele să contribuie la pacea şi armonia
sufletului nostru.
Interviu realizat de Tănase Dănăilă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu